• Maan pinnalla kampanjat & tulokset

    Maan pinnalla on vetovoimaa!

Mikä on Maan pinnalla -konsepti?

Maan pinnalla -konsepti kokoaa yhteen yhtenäisen työssäkäyntialueen brändin. Työssäkäyntialueen muodostavat Kuusamon kaupunki sekä Taivalkosken ja Posion kunnat. Konseptin avulla kehitetään alueen vetovoimaa ja houkutellaan työnhakijoita alueella avoinna oleviin työpaikkoihin. Työssäkäyntialueen konseptointityö on tehty osana Naturpoliksen hallinnoimaa Mahdollisuuksien pohjoinen – JobBoost Koillis-Suomi -hanketta, yhtenä työpaketti kolmosen toimenpiteenä. Konseptointi ja verkkosivujen toteutus on tehty yhteistyössä NTRNZ median kanssa.

Maanpinnalla.fi -nettisivut julkaistiin 27.12.2021 jolloin sivusto ja sosiaalisen median kanavat olivat valmiita markkinointikampanjoiden käynnistämiseen. Markkinoinnin tueksi kilpailutettiin yhteistyökumppani ja tehtävään valikoitui raahelainen mainostoimisto WTF Design. WTF:n tiimin kanssa valmistelimme markkinoinnin vuosikellon ja teimme suunnitelman konseptin lanseeraustoimenpiteistä. Mainostoimisto vastaa kampanjoiden ja jatkuvan mainonnan teknisestä toteutuksen lisäksi sosiaalisen median kanavissa sekä Googlessa.

Toimintaa ohjaa mediabudjetti (30.000 €) sekä Tunnettuus- ja muuttajapotentiaalitutkimus, joka tehtiin konseptin ja aluemarkkinoinnin toiminnan tueksi marras-joulukuussa 2021. Päämediaksi valittiin Google ja sosiaalisen median kanavat. Yhtenä isona tavoitteena on kasvattaa konseptin tunnettuutta ja saada sitoutuneita seuraajia kanaviin. Viestinnässä panostetaan myös alueen kiinnostavaan arkielämään,  avoimiin työpaikkoihin sekä nostetaan muita vahvuuksia esiin kuntakohtaisesti.

 


Kampanjat & Tulokset

Mahdollisuuksien pohjoinen - JobBoost Koillis-Suomi -hankkeen rahoittamana toteutetut kampanjat ja niiden tulokset.
Lanseerauskampanja

Aika: 27.12.2021 – 31.1.2022

Tavoite: tuoda konsepti julkisuuteen ja aloittaa seuraajien saaminen kanaviin, tehdä brändiä yleisellä tasolla tunnetuksi.

Budjetti: 5000 euroa mediabudjetista

Tulokset:

Google-mainonta: 2100 €, 1,5 milj. näyttökertaa, 11 284 klikkausta, mainonnassa oli käytössä Display kuvallinen sekä Display responsiivinen.

Somemainonta: 1800 €, 553 000 näyttökertaa, 7096 klikkausta, mainonnassa 7 erilaista mainosta

Hiihtolomilla kohdennettu kampanja alueella oleville

Aika: HIIHTOLOMAVIIKOT 8-10

Tavoite: alueelle saapuvien matkailijoiden kiinnostuksen herättäminen: ”voisiko tämä olla myös sinun kotimaisemasi”

Budjetti: 450 €

Tulokset:

Somemainonta: 43 489 näyttökertaa, 150 klikkausta, mainonnassa 3 erilaista mainosta (yleismainos, henkilötarinat ja alueen työllistävät toimialat), seuraajamäärien kasvua ei seurattu erikseen

Kuusamon kaupungin sivistystoimen rekrykampanja

Aika: 6.-17.4.2022

Tavoite: saada lisää hakijoita Kuusamon kaupungin sivistystoimen rekrytointeihin keväällä 2022

Budjetti: 100 €

Tulokset:

Somemainonta: 30 556 näyttökertaa, 790 klikkausta, mainonnassa 3 erilaista mainosta

Pääsiäiskampanja

Aika: viikot pääsiäisen molemmin puolin, 2 viikkoa

Tavoite: alueelle saapuvien matkailijoiden kiinnostuksen herättäminen ”voisiko tämä olla myös sinun kotimaisemasi”

Budjetti: 500 €

Tulokset:

Somemainonta: 89 242 näyttökertaa, 436 klikkausta, mainonnassa 2 erilaista mainosta, A/B-testaus mainosten välillä

Voita viikko Koillismaalla

Aika:  1.5.-8.6.2022

Tavoite: houkutella ihmisiä osallistumaan kilpailuun, josta voittajat valitaan parhaiden perustelujen mukaan. Miksi juuri sinun pitäisi saada kokeilla elämää Koillismaalla?

Budjetti: 1500 € (toteutui 1250 €)

Tulokset:

Somemainonta: 266 860 näyttökertaa, 3128 klikkausta, mainonnassa 3 erilaista mainosta. Kilpailuun saatiin noin 800 osallistujaa, joista valittiin voittaja kullekin paikkakunnalle.

Kesä Koillismaalla

Aika: 

Tavoite:

Budjetti:

Tulokset:

Somemainonta:

Kokeile elämää Koillismaalla -kilpailu

Mainonnan tueksi järjestettiin kilpailu, jossa oli palkintoa voittaa viikko Kuusamossa, Taivalkoskella tai Posiolla. Jokaisesta viikosta tehdään somesisältöä ja kerrotaan voittajan kokemuksista. Viikon voi viettää joko lomaillen tai niin halutessa vaikka etätöiden merkeissä.

Aika: 1.5.-10.6.2022

Tavoite: tavoitteena saada paljon hakemuksia kilpailuun ja tehdä aktivoivaa sisältöä mainonnan ohessa

Budjetti:

Tulokset: hakemuksia 800 kpl

Somemainonta:


Maan pinnalla näkyy ja kuuluu

Henkilötarinat videoiksi

Ensimmäiset henkilötarinat on tuotettu myös videoiksi. Videotuottajan Ai-Ai Productions / Jarkko Jortikka.
Maan pinnalla Youtube

Maan pinnalla podcast

Podcast-jaksojen julkaisu on käynnistynyt kesällä 2022. Jaksoja tuotetaan aiheista, jotka ajankohtaisesti liittyvät Koillismaalla elämiseen.
Maan pinnalla Spotify

Fiilisvideot vuodenaikojen mukaan

Koillismaalla eletään vuodenaikojen mukaan symbioosissa ja sitä halutaan esittää vuodenaikavideoissa.
Maan pinnalla Youtube soittolista

Tunnettuus- ja muuttajatutkimus

Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus ja se on rahoitettu alueellisesta kehitysrahastosta sekä Mahdollisuuksien pohjoinen - JobBoost Koillis-Suomi -hankkeesta.
Tunnettuustutkimus

Ota konsepti hyötykäyttöön

Osaksi rekrytointiviestintää

Oletko tekemässä rekrytointiviestintää ja houkuttelet osaajia eri puolelta Suomea hakeutumaan töihin Koillismaalle? Linkitä tutustumaan alueen muuttajatarinoihin tai vinkkaa, jos vaikka perheen toinenkin aikuinen on työtä vailla alueelta. Voit käyttää Maan pinnalla -logoja apunasi. Lisää julkaisuihin myös @maanpinnalla.fi sekä #maanpinnalla, niin voimme jakaa julkaisusi!
Maan pinnalla logopankki

Englanninkielinen versio tulossa

Sivustosta on tulossa englanninkielinen versio kansainvälisen rekrytoinnin tueksi syksyllä 2022.

Lisätietoja Maan pinnalla -konseptista

Niina Kukka
Rekrytointiasiantuntija (Mahdollisuuksien Pohjoinen - JobBoost Koillis-Suomi)

Aluemarkkinoinnin yhteyshenkilö

Laura Kilpijärvi
Viestinnän asiantuntija