Pelillinen Ruka-Kuusamo matkailualueen rekrytointi- ja alueperehdytysjärjestelmä (Perehdytyspeli)


Hankkeen lähtökohtina olivat matkailualan kasvun mukanaan tuoma kilpailu osaavasta työvoimasta sekä sesonkityön aiheuttamat haasteet työntekijöiden aluetuntemuksessa, joka välillisesti vaikuttaa myös matkailijoiden viihtymiseen ja aluebrändin kehittymiseen. Matkailualueet kilpailevat keskenään osaajista, ja ajoittain jo nyt on ollut vaikeuksia saada alueelle rekrytoitua tarpeeksi työvoimaa. Kasvava ja kansainvälistyvä matkailualue tarvitsee työvoimaa, joka on kieli- ja asiakaspalvelutaitoista ja kykenee toimimaan monikulttuurisessa ilmapiirissä. Aluetta ja sen tarjoamia työmahdollisuuksia on siten pystyttävä entistä kiinnostavammin tuomaan esiin, jotta sen tunnettuus ja houkuttelevuus lisääntyisivät alan ammattilaisten keskuudessa.

Tavoitteisiin pyrittiin kolmen työpaketin avulla: sisällöntuotanto, pelin rakentaminen ja mallintaminen, pelin markkinointi rekrytointitarkoituksessa. Ruka-Kuusamo Matkailu ry yhteistyössä Naturpolis Oy:n kanssa vastasi pelin sisällöntuotannosta (työpaketti 1) ja pelin markkinoinnista rekrytointitarkoituksessa (työpaketti 3). Kajaanin ammattikorkeakoulu vastasi pelisovelluksen teknisen osion toteuttamisesta (työpaketti 2).

Tutustu hankkeen loppuraporttiin täällä

Hankkeen toteutusaika & rahoitus
  • 01.01.2018 - 31.12.2018