Maan pinnalla on vetovoimaa!

Mikä on Maan pinnalla -konsepti?
Maan pinnalla -konsepti kokoaa yhteen yhtenäisen työssäkäyntialueen brändin. Työssäkäyntialueen muodostavat Kuusamon kaupunki sekä Taivalkosken ja Posion kunnat. Konseptin avulla kehitetään alueen vetovoimaa ja houkutellaan työnhakijoita alueella avoinna oleviin työpaikkoihin. Työssäkäyntialueen konseptointityö on tehty osana Naturpoliksen hallinnoimaa Mahdollisuuksien pohjoinen – JobBoost Koillis-Suomi -hanketta, yhtenä työpaketti kolmosen toimenpiteenä. Konseptointi ja verkkosivujen toteutus on tehty yhteistyössä NTRNZ median kanssa.
Maanpinnalla.fi -nettisivut julkaistiin 27.12.2021 jolloin sivusto ja sosiaalisen median kanavat olivat valmiita markkinointikampanjoiden käynnistämiseen. Markkinoinnin tueksi kilpailutettiin yhteistyökumppani ja tehtävään valikoitui raahelainen mainostoimisto WTF Design. WTF:n tiimin kanssa valmistelimme markkinoinnin vuosikellon ja teimme suunnitelman konseptin lanseeraustoimenpiteistä. Mainostoimisto vastaa kampanjoiden ja jatkuvan mainonnan teknisestä toteutuksen lisäksi sosiaalisen median kanavissa sekä Googlessa.
Toimintaa ohjaa mediabudjetti (30.000 €) sekä Tunnettuus- ja muuttajapotentiaalitutkimus, joka tehtiin konseptin ja aluemarkkinoinnin toiminnan tueksi marras-joulukuussa 2021. Päämediaksi valittiin Google ja sosiaalisen median kanavat. Yhtenä isona tavoitteena on kasvattaa konseptin tunnettuutta ja saada sitoutuneita seuraajia kanaviin. Viestinnässä panostetaan myös alueen kiinnostavaan arkielämään, avoimiin työpaikkoihin sekä nostetaan muita vahvuuksia esiin kuntakohtaisesti.
Kampanjat & Tulokset
Lanseerauskampanja

Aika: 27.12.2021 – 31.1.2022
Tavoite: tuoda konsepti julkisuuteen ja aloittaa seuraajien saaminen kanaviin, tehdä brändiä yleisellä tasolla tunnetuksi.
Budjetti: 5000 euroa mediabudjetista
Tulokset:
Google-mainonta: 2100 €, 1,5 milj. näyttökertaa, 11 284 klikkausta, mainonnassa oli käytössä Display kuvallinen sekä Display responsiivinen.
Somemainonta: 1800 €, 553 000 näyttökertaa, 7096 klikkausta, mainonnassa 7 erilaista mainosta
Hiihtolomilla kohdennettu kampanja alueella oleville

Aika: HIIHTOLOMAVIIKOT 8-10
Tavoite: alueelle saapuvien matkailijoiden kiinnostuksen herättäminen: ”voisiko tämä olla myös sinun kotimaisemasi”
Budjetti: 450 €
Tulokset:
Somemainonta: 43 489 näyttökertaa, 150 klikkausta, mainonnassa 3 erilaista mainosta (yleismainos, henkilötarinat ja alueen työllistävät toimialat), seuraajamäärien kasvua ei seurattu erikseen
Kuusamon kaupungin sivistystoimen rekrykampanja

Aika: 6.-17.4.2022
Tavoite: saada lisää hakijoita Kuusamon kaupungin sivistystoimen rekrytointeihin keväällä 2022
Budjetti: 100 €
Tulokset:
Somemainonta: 30 556 näyttökertaa, 790 klikkausta, mainonnassa 3 erilaista mainosta
Pääsiäiskampanja

Aika: viikot pääsiäisen molemmin puolin, 2 viikkoa
Tavoite: alueelle saapuvien matkailijoiden kiinnostuksen herättäminen ”voisiko tämä olla myös sinun kotimaisemasi”
Budjetti: 500 €
Tulokset:
Somemainonta: 89 242 näyttökertaa, 436 klikkausta, mainonnassa 2 erilaista mainosta, A/B-testaus mainosten välillä
Voita viikko Koillismaalla

Aika: 1.5.-10.6.2022
Tavoite: houkutella ihmisiä osallistumaan kilpailuun, josta voittajat valitaan parhaiden perustelujen mukaan. Miksi juuri sinun pitäisi saada kokeilla elämää Koillismaalla?
Budjetti: 1500 € (toteutui 1250 €)
Tulokset:
Somemainonta: 274 401 näyttökertaa, 3212 klikkausta, mainonnassa 3 erilaista mainosta. Kilpailuun saatiin noin 800 osallistujaa, joista valittiin voittaja kullekin paikkakunnalle.
Kesä Koillismaalla

Aika: kesäkuu 2022
Tavoite: kerrotaan Koillismaan arjesta kesällä, mitä voi harrastaa ja tehdä. Sen lisäksi ohjataan tutustumaan avoimiin työpaikkoihin.
Budjetti: 500 euroa
Tulokset:
Somemainonta: 123 306 näyttökertaa, 1543 mainosten klikkausta, 2 erilaista mainosta.
Google-mainonta

Google-mainonta on jatkuvaa mainontaa ja sitä muokataan säännöllisesti. Käytössä on ollut display responsiivinen ja kuvallinen mainonta sekä hakusanamainonta.
Aika: 27.12.2021 – 30.9.2022 (jatkuu)
Tavoite: tehdä Maan pinnalla brändiä tunnetuksi ja ohjata erilaisilla hakusanoilla google-käyttäjiä Maan pinnalla sivustolle.
Budjetti: konseptin mediabudjetista noin puolet ohjautuu googleen hankeaikana (27.12.2021 – 30.4.2023 noin 15.000 euroa), 30.9.2022 mennessä käytetty 7600 euroa
Tulokset: näyttökertoja 3,2 miljoonaa, klikkauksia 33 340, useita erilaisia mainoksia ja hakusanoja
Orgaaninen sosiaalinen media

Orgaaninen some on pohja maksetulle mainonnalle: ohjataan ihmislähtöisesti alueesta kiinnostuneita tutustumaan Koillismaahan vieläkin paremmin, jaetaan kuntien työmahdollisuuksia ja kerrotaan tarinoita alueen asukkaista ja ilmiöistä. Orgaanisella sisällöntuottamisella tavoitellaan seuraajien sitouttamista ja viestin parempaa näkyvyyttä laajemmalle.
Aika: jatkuvaa
Seuraajat: Instagram 1130, Facebook 803 (aloitettu nollasta 27.12.2021), Instagram-julkaisuja 166 kpl + storyt (päivitetty 14.11.2022)
Maan pinnalla näkyy ja kuuluu

Henkilötarinat videoiksi

Maan pinnalla podcast

Fiilisvideot vuodenaikojen mukaan

Tunnettuus- ja muuttajatutkimus
Ota konsepti hyötykäyttöön
Osaksi rekrytointiviestintää

Englanninkielinen versio julkaistu

Lisätietoja Maan pinnalla -konseptista

Terhi Murtoperä
Aluemarkkinoinnin yhteyshenkilö
